Menü Menü

A felvonók felújítására sokszor kevés pénzt tudnak költeni az Üzemeltetők. Ezért ajánljuk a lépésenkénti modernizációt ami minden felvonó esetében más és más sorrendet jelenthet. Ez attól függ, hogy mennyi idős és milyen típusú a berendezés. Illetve volt-e már rajta valamilyen felújítás elvégezve.

A lépeseket például az alábbi főegységekre lehet bontani (típustól függően ez eltérhet ettől):

  1. Vezérlés csere
  2. Aknaajtók modernizációja vagy cseréje
  3. Fülkeajtó felújítása, felszerelése vagy cseréje
  4. Hajtómű felújítása vagy cseréje
  5. Fülke modernizációja vagy cseréje

De vannak esetek, amikor csak a teljes felvonó csere a megoldás.

A meghibásodások csökkentése szempontjából általában a vezérlés és az ajtók felújítása, vagy még inkább a cseréje a leggyakoribb első lépésben.

A vezérlés cseréje 

Az elhasználódott relékből felépített vezérlések már nem tudják a mai működést kiszolgálni. A relék mechanikusan elkoptak ezért az automatizmusban nem tudják pontosan azt a szinkronizált működést végrehajtani, mint új korukban. Az aknai, gépházi és a fülkén lévő vezetékezésük némely esetben alumíniumból készültek és ezek már eltöredeztek, kontakthibát és bizonytalan működést eredményeznek. Ezek mellett a pozíció érzékelő rendszer is elavult és mechanikusan kopott, példáíul a KEK-es és emeletmásolós vezérléseknél.

A relés vezérléseken kívül vannak azért úgynevezett első generációs elektronikus vezérlések, amelyek a korai fejlesztés gyerekbetegségeit még mindig magukkal hordozzák. Ezek cseréje is gyakran indokolt, mert az összműködésük elég bizonytalan.

A vezérlés csere Építési Engedély köteles is lehet abban az esetben, ha változik a vezérlés fajtája (egyparancsos-gyűjtős, szimplex-duplex stb).

A Civislift Bt. a felvonó vezérlés cseréjénél kizárólag Magyarországon fejlesztett és gyártott, hosszú évek óta megbízhatóan működő elektronikus vezérléseket épít be. Ezzel biztosítva azt, hogy bárki számára elérhető legyenek a pótalkatrészek, a dokumentációk, és a szakmai segítség. Így az Üzemeltető nincs a vezérlést lecserélő karbantartó vállalathoz „kötve“, mert Magyarországon bármely cég el tudja látni a javítást és a karbantartást. Ez napjainkban egy fontos szempont.

 

Aknaajtok modernizációja vagy cseréje

Egy felvonón a mechanikus alkatrészek közül az ajtók kopása okozza a legtöbb problémát.

A félautomata aknaajóknál (kézzel kell kinyitni, de magától záródik be) és a teherfelvonó kézi aknaajtóinál a biztonságizár kopása, illetve a szabványnak a nem megfelelősége indokolja a modernizációt.

A „békanyelves“ és „lemezre szerelt“ érintkezőket minél előbb ki kell cserélni, mert ezek akár balesetveszélyt is okozhatnak.

A HAFE/GFV biztonságizárak a mellézárás védelmet nem tudják megakadályozni ezért ezeket is célszerű kicserélni, de például vezérlés csere esetén szinte „kötelező“.

Az automata ajtóknál a Schindler licenc QKS-2 ajtói mostanra teljesen elkoptak, ezekre látatlanban minden szakember azt mondja, hogy ki kell cserélni.

Ennek a fajta cserének két lehetséges megoldása van, az egyik az ajtó függesztések cseréje (más típusra), a másik a komplett aknaajtó cseréje.

Illetve a félautomata aknaajtókat is lehet automatára cserélni. Ezeknek a megvalósíthatóságáról mindig egyedi felmérés után tájékoztatjuk a Megrendelőket.

Az ajtók koplett cseréjénél, vagy az ajtólapok cseréjénél figyelni kell a tűzállósági követelményekre is!

A Civislift Bt. mindkét esetet vállalja, de a helyszíni felmérés alkalmával az Üzemeltető szemszögéből nézve és közösen megvitatva a leggazdaságosabb megoldást ajánljuk.

 

Fülkeajtó felújítása, felszerelése vagy cseréje

A GFV, HAFE, FJV típusú felvonóknál kézi oldalra tolódó vagy befelé nyíló fülkeajtót szereltek a fa fülkére. Ezek komfortja már nem felel meg a mai elvárásoknak és ráadásul a kézi ajtós műszaki megoldás együtt jár az úgynevezett mozgó padlóval és az elektromos zárnyitó szerkezettel. Ez a két dolog rendkívül sok meghibásodást okoz a felvonónál. „Nem lehet hívni..“ Csak csattog, de nem indul..“

Ezt a jelenséget könnyen lehet orvosolni automata fülkeajtó és ajtómozgató berendezés felszerelésével. Ilyenkor a mozgópadló kiiktatásra kerül és az új ajtómozgatóhoz mechanikus zárnyitó tartozik.

A komfort növekedését pedig említeni sem kell.

A fülkeajtó nélküli (általában teherliftek) fülkéknél ugyanezt a megoldást használjuk. Ajtómozgató felszerelésével a felvonó komfortosabb lesz és kevesebb az esély a meghibásodásra.

Ajtómozgató felszereléséhez megbízható vezérlés szükséges. Gyakran a vezérlés cserével együtt végezzük el.

Kérje ingyenes felmérésünket az Ön felvonójának konkrét megoldására.

 

Hajtómű cseréje vagy felújítása

A felvonók meghajtására régebben főleg csigahajtóműveket használtak. Ezek igénybevételtől és üzemidőtől függően előbb-utóbb nagy mértékű mechanikai kopást szenvednek. Felújításuk a hajtóelempár (csigatengely és bronzkerék) és csapágyak cseréjével elvégezhető.

A másik jellemző javítás amit el kell végezni az a hajtótárcsa (és persze a függesztő kötelek) cseréje a horonykopás miatt.

Azoknál a hajtóműveknél ahol hajtóelempárt, csapágyakat és hajtótárcsát is cserélni kell, már érdemes elgondolkodni a hajtómű teljes cseréjéről.

Ezek a felújítások együttes elvégzése ugyanis megközelítik az új hajtómű árát és az új hajtóművön a motor is új, általában energiatakarékosabb, és kompletten garanciás. Míg a felújított hajtómű motorja bármikor zárlatos lehet, csapágyas lehet, ami további százezres költséget jelent.

A régebbi „A“-s, „C“-s, „D“-s csigahajtóművek felújításánál mindig érdemes számításba venni a teljes cserét. A Schindler licenc felvonó WR54-es hajtóműve azonban felújítás után is megbízhatóan működik. Persze ezt is lehet újra cserélni.

Hajtóművel kapcsolatos megoldásainkról érdeklődjön Kollégáinktól.