A felvonók felújítására sokszor kevés pénzt tudnak költeni az Üzemeltetők. Ezért ajánljuk a lépésenkénti modernizációt ami minden felvonó esetében más és más sorrendet jelenthet. Ez attól függ, hogy mennyi idős és milyen típusú a berendezés. Illetve volt-e már rajta valamilyen felújítás elvégezve.
A lépeseket például az alábbi főegységekre lehet bontani (típustól függően ez eltérhet ettől):
-
Vezérlés csere
-
Aknaajtók modernizációja vagy cseréje
-
Fülkeajtó felújítása, felszerelése vagy cseréje
-
Hajtómű felújítása vagy cseréje
-
Fülke modernizációja vagy cseréje
De vannak esetek, amikor csak a teljes felvonó csere a megoldás.
A meghibásodások csökkentése szempontjából általában a vezérlés és az ajtók felújítása, vagy még inkább a cseréje a leggyakoribb első lépésben.
A vezérlés cseréje
Az elhasználódott relékből felépített vezérlések már nem tudják a mai működést kiszolgálni. A relék mechanikusan elkoptak ezért az automatizmusban nem tudják pontosan azt a szinkronizált működést végrehajtani, mint új korukban. Az aknai, gépházi és a fülkén lévő vezetékezésük némely esetben alumíniumból készültek és ezek már eltöredeztek, kontakthibát és bizonytalan működést eredményeznek. Ezek mellett a pozíció érzékelő rendszer is elavult és mechanikusan kopott, példáíul a KEK-es és emeletmásolós vezérléseknél.
A relés vezérléseken kívül vannak azért úgynevezett első generációs elektronikus vezérlések, amelyek a korai fejlesztés gyerekbetegségeit még mindig magukkal hordozzák. Ezek cseréje is gyakran indokolt, mert az összműködésük elég bizonytalan.
A vezérlés csere Építési Engedély köteles is lehet abban az esetben, ha változik a vezérlés fajtája (egyparancsos-gyűjtős, szimplex-duplex stb).
A Civislift Bt. a felvonó vezérlés cseréjénél kizárólag Magyarországon fejlesztett és gyártott, hosszú évek óta megbízhatóan működő elektronikus vezérléseket épít be. Ezzel biztosítva azt, hogy bárki számára elérhető legyenek a pótalkatrészek, a dokumentációk, és a szakmai segítség. Így az Üzemeltető nincs a vezérlést lecserélő karbantartó vállalathoz „kötve“, mert Magyarországon bármely cég el tudja látni a javítást és a karbantartást. Ez napjainkban egy fontos szempont.
Aknaajtok modernizációja vagy cseréje
Egy felvonón a mechanikus alkatrészek közül az ajtók kopása okozza a legtöbb problémát.
A félautomata aknaajóknál (kézzel kell kinyitni, de magától záródik be) és a teherfelvonó kézi aknaajtóinál a biztonságizár kopása, illetve a szabványnak a nem megfelelősége indokolja a modernizációt.
A „békanyelves“ és „lemezre szerelt“ érintkezőket minél előbb ki kell cserélni, mert ezek akár balesetveszélyt is okozhatnak.
A HAFE/GFV biztonságizárak a mellézárás védelmet nem tudják megakadályozni ezért ezeket is célszerű kicserélni, de például vezérlés csere esetén szinte „kötelező“.
Az automata ajtóknál a Schindler licenc QKS-2 ajtói mostanra teljesen elkoptak, ezekre látatlanban minden szakember azt mondja, hogy ki kell cserélni.
Ennek a fajta cserének két lehetséges megoldása van, az egyik az ajtó függesztések cseréje (más típusra), a másik a komplett aknaajtó cseréje.
Illetve a félautomata aknaajtókat is lehet automatára cserélni. Ezeknek a megvalósíthatóságáról mindig egyedi felmérés után tájékoztatjuk a Megrendelőket.
Az ajtók koplett cseréjénél, vagy az ajtólapok cseréjénél figyelni kell a tűzállósági követelményekre is!
A Civislift Bt. mindkét esetet vállalja, de a helyszíni felmérés alkalmával az Üzemeltető szemszögéből nézve és közösen megvitatva a leggazdaságosabb megoldást ajánljuk.
Fülkeajtó felújítása, felszerelése vagy cseréje
A GFV, HAFE, FJV típusú felvonóknál kézi oldalra tolódó vagy befelé nyíló fülkeajtót szereltek a fa fülkére. Ezek komfortja már nem felel meg a mai elvárásoknak és ráadásul a kézi ajtós műszaki megoldás együtt jár az úgynevezett mozgó padlóval és az elektromos zárnyitó szerkezettel. Ez a két dolog rendkívül sok meghibásodást okoz a felvonónál. „Nem lehet hívni..“ Csak csattog, de nem indul..“
Ezt a jelenséget könnyen lehet orvosolni automata fülkeajtó és ajtómozgató berendezés felszerelésével. Ilyenkor a mozgópadló kiiktatásra kerül és az új ajtómozgatóhoz mechanikus zárnyitó tartozik.
A komfort növekedését pedig említeni sem kell.
A fülkeajtó nélküli (általában teherliftek) fülkéknél ugyanezt a megoldást használjuk. Ajtómozgató felszerelésével a felvonó komfortosabb lesz és kevesebb az esély a meghibásodásra.
Ajtómozgató felszereléséhez megbízható vezérlés szükséges. Gyakran a vezérlés cserével együtt végezzük el.
Kérje ingyenes felmérésünket az Ön felvonójának konkrét megoldására.
Hajtómű cseréje vagy felújítása
A felvonók meghajtására régebben főleg csigahajtóműveket használtak. Ezek igénybevételtől és üzemidőtől függően előbb-utóbb nagy mértékű mechanikai kopást szenvednek. Felújításuk a hajtóelempár (csigatengely és bronzkerék) és csapágyak cseréjével elvégezhető.
A másik jellemző javítás amit el kell végezni az a hajtótárcsa (és persze a függesztő kötelek) cseréje a horonykopás miatt.
Azoknál a hajtóműveknél ahol hajtóelempárt, csapágyakat és hajtótárcsát is cserélni kell, már érdemes elgondolkodni a hajtómű teljes cseréjéről.
Ezek a felújítások együttes elvégzése ugyanis megközelítik az új hajtómű árát és az új hajtóművön a motor is új, általában energiatakarékosabb, és kompletten garanciás. Míg a felújított hajtómű motorja bármikor zárlatos lehet, csapágyas lehet, ami további százezres költséget jelent.
A régebbi „A“-s, „C“-s, „D“-s csigahajtóművek felújításánál mindig érdemes számításba venni a teljes cserét. A Schindler licenc felvonó WR54-es hajtóműve azonban felújítás után is megbízhatóan működik. Persze ezt is lehet újra cserélni.
Hajtóművel kapcsolatos megoldásainkról érdeklődjön Kollégáinktól.