Mikor kell?
Modernizáció
Modernizáció több lépésben
Mikor kell egy berendezést felújítani?
Ha elmúlt tíz éves
és még nem történt rajta felújítás, akkor használattól függően már elképzelhető, hogy időszerű elvégezni rajta a modernizációt még akkor is, ha ezt lépésenként hajtjuk végre a főegységek egyenként történő cseréjével..
Ha a felvonó gyakran meghibásodik
és mindig költeni kell rá kisebb-nagyobb összeget a hiba elhárításához, akkor gazdaságosabb a berendezés modernizálása.
Amennyiben az éves karbantartási költség többszörösét kell kifizetni a hibák elhárításának érdekében
és ez nem a főegységek cseréjét jelenti, akkor szintén érdemes elgondolkodni a gazdaságosabb modernizáción, ami után a meghibásodások nagymértékben csökkennek, így velük együtt a váratlan kiadások is.
Ha felvonó hajtóművének motorja egysebességes
akkor biztos, hogy 20 évnél idősebb berendezésről beszélünk. Ilyenkor valószínű, hogy a hajtómű kopása és az egész berendezés műszaki állapota is indokolttá teszi a részbeni vagy teljes modernizációt. Ezek a berendezések általában jóval meghaladják a húsz éves életkort.
Ha a felvonó panelházban van
és még nem történt rajta felújítás.
Ha relés vezérlése van a liftnek.
Vannak felvonók, amelyeknek a vezérlése korszerűtlen relés elemekből épül fel emeletmásolót, központi emeletkapcsolót (KEK) tartalmaznak. A vezetékezésük esetenként alumíniumból készült. A kezelőtablójuk sok meghibásodást okoz és gyakran már esztétikailag sem illeszkedik a környezetbe. Ezeket a vezérléseket első lépésként érdemes kicserélni.
A félautomata aknaajtóval szerelt felvonók
biztonságizárai és a teherliftek ajtóiba beépített biztonságizárak gyakran nem felelnek meg a mai szabványoknak, de ami sokkal inkább indokolttá teszi a cseréjüket az a baleseti kockázat amit magukban hordoznak. Ezeknél a záraknál előállhat az az eset, hogy a felvonó nyitott aknaajtóval is képes elindulni.
A fa fülkével rendelkező felvonók
általában kézi működtetésű fülkeajtóval rendelkeznek. Ezek a korukból adódóan szintén korszerűtlenek és napjainkra már többnyire annyira elhasználódtak, hogy érdemesebb őket automatára cserélni a teljes függesztésükkel együtt. Nem beszélve a mozgópadló álltal okozott hibákról.
Ganz-Mávag (Schindler Licenc) automata aknaajtó esetén
az ajtólapok és az ajtó függesztések általában annyira elkoptak, hogy nem csak a meghibásodásuk és a javítási költségük magas, hanem fokozottan balesetveszélyesek is.